Warme winterjas in omgekeerd lam: Kwik Sew 4197

Toen ik bij Histoires de Couture het imitatie omgekeerd lam zag, wist ik het direct: ik wil een jas in deze stof!

Wat is omgekeerd lam?

Volgens Wikipedia is omgekeerd lam (mouton retourné in het Frans of shearling in het Engels) de huid van een recent geschoren schaap dat is gelooid met de wol er nog op. Het heeft een suède oppervlak aan de ene kant en een afgeknipte pels aan de andere kant. De zijde met de suède wordt meestal langs buiten gedragen. Naast echte schapenvacht heb je uiteraard ook de synthetische versie of de imitatie.

De stof waarmee ik aan de slag wilde, is de synthetische versie (92% polyester en 8% elastaan). De stof is dus ook rekbaar, wat bijdraagt aan het draagcomfort.

Het patroon

Naar het patroon heb ik even gezocht, maar uiteindelijk vond ik het Kwik Sew patroon nummer 4197.

Kwik Sew is onderdeel van de The McCall Pattern Company, Inc. Naast de patronen van Kwik Sew en uiteraard McCall’s zijn ook de patronen van Butterick en Vogue Patterns onderdeel van dit bedrijf. Met het patroon 4197 kan je ook een langere jas maken.

Het licht gecentreerde model zorgt voor een vrouwelijke uitstraling. Voor het werk zit ik veel in de auto en een lange jas is dan niet altijd makkelijk. Deze jas komt tot net onder het achterwerk, ideaal. De asymmetrische voorpanden geven de jas een speelse toets.

Het model kan gemaakt worden in de maten XS tem XL.

De werkbeschrijving is enkel in het Engels, maar de tekeningen bij elke stap maken het absoluut niet moeilijk om de uitleg te begrijpen. De afmetingen staan er in inches en in cm bij. Dus omrekenen hoeft ook niet.

IMG_7617
De Engelse werkbeschrijving met duidelijke tekeningen

Wat heb je nodig?

Om de jas te maken in maatje M heb ik nodig:

  • 2 m imitatie lam;
  • 2 opnaaibare drukknopen. In de werkbeschrijving vermelden ze drukknopen van 1 cm diameter aan, maar persoonlijk vond ik die nogal klein en koos ik er van 3 cm.

De patroondelen

Elk patroondeel staat afzonderlijk op de bladeren. Je zou er dus voor kunnen kiezen om de patroondelen eenvoudigweg uit te knippen in plaats van ze over te tekenen. Ik koos voor het laatste omdat ik het patroon dan nog eens voor een andere maat kan gebruiken. De patroonbladen zijn zeer dun en zitten vol plooien. Als tip geven ze mee dat je de patroonbladen best even strijkt.

Enkele tips voor je er aan begint

  • De stof rafelt niet waardoor zigzaggen of overlocken niet hoeft. De randen worden ook niet afgewerkt.
  • Hou de stofzuiger dicht bij de hand. De stof rafelt dan wel niet, maar bij het knippen komen er zeer veel pluizen los.
  • De stof is rekbaar. Dus gebruikte ik een stretch naald in mijn naaimachine. Om te vermijden dat ik de stof zou beschadigen, gebruikte ik een nieuwe naald.
  • Test met een overschotje de juiste instellingen van je naaimachine (en overlock als je deze zou gebruiken) om verrassingen tijdens het stikken te vermijden. Deze stof verwerkt verrassend vlot!
  • Zorg voor voldoende garen in de goede kleur. De meeste naden worden doorgestikt (topstitch). Je hebt dus veel garen nodig en je stiksel zichtbaar.

De patroondelen uit de stof knippen

Deze stof heeft een vleug. De vleug is de richting waarin de vezels liggen. Zowel de goede als de verkeerde kant van de stof hebben een vleug. De binnenkant is het belangrijkste. Als de vleug aan de binnenkant verkeerd zit, loop je het risico dat je kledij die je onder de jas aanhebt naar boven kruipt. Wat je niet wil als je je jas uittrekt 😊. De vleug aan de binnenkant moet dus van boven naar onder liggen. M.a.w. als je over de binnenkant van de stof wrijft, voel je dat de vezels plat gaan liggen. Op de foto hieronder heb ik op de plaats van de pijl tegen de vleug in gewreven. Je merkt dat de vezels niet mooi plat liggen op deze plaats. De richting waarin de pijl wijst wordt dus de bovenkant van de patroondelen.

IMG_7553

De voorpanden moeten uit enkele stof geknipt worden (door je papieren patroon op de goede kant van de stof te spelden) en alle andere patroondelen uit dubbele. De naadwaarde van 1,5 cm is inbegrepen, dus uitknippen mag vlak naast het papieren patroondeel.

De merktekens op verschillende patroondelen (bv. voor de drukknopen, aan de mouwen en de overeenstemmende tekens in de armsgaten) heb ik aangeduid met een gekleurde draad.

Constructie van de jas

Op de verschillende voorpanden moet je eerst op de goede kant van de stof de naadwaarde van 1,5 cm aanduiden.

De bovenste en onderste voorzijpanden met de goede kant naar boven op elkaar leggen, zoals ze uit zullen zien als het af is, en de naadaanduiding op elkaar leggen. Deze naad stikken op de naadlijn en dicht tegen de rand doorstikken (topstitch).

Eens dit gestikt is, moet je aan de verkeerde kant de naad bijknippen.

naden bijknippen
Aan de verkeerde kant de naden bijknippen

Op dezelfde manier moeten de 2 voorpanden aan de kraag midden achter elkaar gestikt worden. Daarna kunnen de voorzijnaden gesloten worden door de zijvoorpanden op dezelfde manier aan de voorpanden vast te stikken.

voorpanden

De voorkant van de jas is al klaar.

Nadat de naadwaarde op de goede kant van de verschillende achterpanden is getekend, worden de panden op dezelfde manier aan elkaar gestikt.

Dan is het tijd om voor- en achterpanden aan elkaar vast te maken. Eerst aan de kraag en daarna de zijnaden. De zijnaden worden niet met zichtbare naad aan elkaar gezet, maar wel op de gebruikelijke manier, dus beide panden met de goede kanten op elkaar leggen, vastspelden en stikken (of overlocken).

Bij de mouwen eerst de naad stikken (of overlocken) en dan de mouwen in de armsgaten vastmaken. Hierbij goed letten op de verschillende merktekens. Ook de mouwen worden op de gewone manier (niet doorstikken) vastgestikt.

Om de manchet te creëren, moet de onderkant van de mouw omgeplooid worden naar de goede kant.

DSC_9364

De laatste stap is de drukknopen innaaien. Om de goede plaats te bepalen, doe je de jas best eens aan, om te vermijden dat het achteraan misschien gaan scheeftrekken. De drukknopen innaaien is een geduldig handwerkje.

Heel leuk patroon, verrassend snel klaar en de stof is lekker warm en zacht.

jas bij haag

volledig

bovenkant jas

achterkant met haag

aan boom

achterkant aan boom

Vind je deze tips interessant? Heb je zin gekregen om zelf aan de slag te gaan? Laat het me weten door hieronder een reactie te plaatsen.

Advertenties

5 gedachten over “Warme winterjas in omgekeerd lam: Kwik Sew 4197

Voeg uw reactie toe

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: